Communicatie

Posted

COMMUNICEREN WIJ EIGENLIJK NOG WEL?

Wanneer heb je voor het laatst nog echt gecommuniceerd met andere mensen waarbij je het idee had dat de ander begreep wat jij bedoelde en hier ook op dat moment aandacht voor had?

WELK COMMUNICATIEMIDDEL GEBRUIK JIJ?

Wij hebben zoveel manieren om communicatie met de buitenwereld te hebben, dat het lastig is om de juiste methode te gebruiken. Wanneer bel je iemand, als er ECHT spoed bij is. Of ook als je even sociaal wilt bijkletsen.

Zelf ontvang ik allerlei verzoeken op alle mogelijke manieren, e-mail, afspraken, telefoon, SMS, Telegram en Whatsapp. Maar ook via Twitter, Facebook, LinkedIn. Vaak heb ik het gevoel dat men ook direct een reactie verwacht. Het is tijdens mijn werkzaamheden (bijna) niet mogelijk om te reageren op bijvoorbeeld een Whatsapp vraag, terwijl er toch wel direct een reactie gevraagd wordt.

Tijdens een telefoongesprek kun je nog afstemmen of iets spoed heeft, of dat je later mag terugbellen. Dit vind ik nog vrij sociaal. Wij stemmen dan gezamenlijk een alternatief af, of bepalen de urgentie van de boodschap. Ook gezamenlijk.

A-SOCIALE MEDIA?

Eigenlijk zijn alle sociale media helemaal niet sociaal. Er vind namelijk geen afstemming plaats of het verzoek je wel uitkomt. In veel gevallen ziet de verzender zelfs dat je het bericht ontvangen hebt, dus er zal wel snel een reactie komen.

Je hebt mijn bericht gelezen, dat heb ik gezien.

Waarom reageer je dan niet even?

De voorbeelden kennen wij eigenlijk allemaal wel. Ik betrap mij erop dat ik dagelijks meerdere malen controleer of ik niet iets ‘gemist’ heb, of zelfs vergeten ben te reageren. Immers die berichten verdwijnen vanzelf naar de achtergrond.

WAT ZOU IK WILLEN?

Een eerlijk sociaal communicatie systeem waarbij iedereen in de juiste volgorde geholpen wordt en precies kan zien wanneer hij aan de beurt is. Zoals het volgnummerbord bij de slager of apotheek. Mensen wacht even op uw beurt, u wordt zo dadelijk geholpen.

Dan communiceren wij weer, je weet precies waar je aan toe bent en wanneer je reactie kunt verwachten.

Bedankt voor uw whatsapp, sms, mail, verzoek, u bent nu vragensteller nummer 504, het is relatief druk vandaag. Er zijn nog 23 wachtenden voor u, de gemiddelde wachttijd bedraagt 27 minuten. Alvast bedankt voor uw ongekende geduld!

Wachtwoorden, wordt jij daar ook zo gek van?

Posted

Het is ook werkelijk nooit goed, hoofdletters, kleine letter, cijfers een vreemd leesteken. Alles is goed is het wachtwoord weer te lang!

Elke website, winkel, korting en klantenkaart heeft voortaan een wachtwoord nodig, je wordt er compleet gestoord van. Vooral als je ook nog verplicht wordt om dit regelmatig te wijzigen.

Veiligheid voorop, dat begrijpen wij ook zeker wel. Maar heb jij jouw telefoon of PC al met een wachtwoord beveiligd? Ja, dat is weer een wachtwoord. Maar veel telefoons, tablets en PC’s hebben de mogelijkheid om wachtwoorden te onthouden. Als deze apparaten omsloten zijn kun je dus overal bij!

Maak moeilijke wachtwoorden gemakkelijk

Volzinnen

Maak bijvoorbeeld zinnen van je wachtwoorden, bijvoorbeeld: IkHouVan5Konijnen!

Kleine letters, hoofdletters, Cijfer en een vreemdteken. Zijn veel tekens en toch niet moeilijk te onthouden als je konijnen lief vind.

Volzinnen afgekort

Wil je het moeilijk hebben en toch gemakkelijk, gebruik dan zinnen en kort deze af door elk eerste karakter van de zin te gebruiken in het wachtwoord. Bijvoorbeeld: Ihv5k!, (Ik Hou Van 5 Konijnen !)

Kleine letters, hoofdletters, Cijfer en een vreemdteken. Geen duidelijke logica in de tekens en toch niet moeilijk te onthouden als je konijnen lief vindt.

Wachtwoord managers

Er zijn perfecte oplossingen om de wachtwoorden te onthouden, deze wachtwoord managers onthouden alle websites en hun bijpassende mail adressen en wachtwoorden.

Natuurlijk zijn deze programma’s ook beveiligd met een wachtwoord, maar dan zijn alle wachtwoorden beschikbaar.

Zie hieronder een paar opties om het wachtwoord leven weer een stuk eenvoudiger te maken. En toch veilig te werken!

Wachtwoord managers deel 1

Wachtwoord managers deel 2

VEILIGHEID

Posted

Wat bedoel je hier nu echt mee?

Het valt mij op dat wij in ons vakgebied heel veel over veiligheid praten, wij geven hier informatie over, proberen tips te geven en zeggen vooral wat je niet moet doen. Er zijn immers digitale boeven die misbruik wensen te maken van de goedgelovigheid van mensen.

Maar wat is dat eigenlijk,  veiligheid?

En bestaat een absolute veiligheid wel?

Het onderwerp Veiligheid wordt op Wikipedia zeer goed omschreven, maar ook er wordt ook een kanttekening geplaatst. Zo staat er: ’Veiligheid is een relatief begrip, aangezien niets onder alle omstandigheden volledig zonder gevaar is.’

Dit betekend dat een absolute veiligheid niet mogelijk is. Alleen een zo hoog mogelijk niveau van veiligheid is haalbaar. Men maakt zelfs het onderscheid tussen een rationele benadering waarbij het risico met berekeningen wordt vastgesteld of op basis van een emotie. Je voelt je bijvoorbeeld niet veilig, terwijl statistiek aantoont dat reizen met een vliegtuig zeer veilig is. Ik denk dat iedereen toch wel opgelucht ademhaalt als het vliegtuig geland is.

Veel van onze informatiesystemen blijken zeer betrouwbaar en robuust te zijn. En toch zijn wij maar al te blij als de laptop weer normaal opstart waarbij alle informatie nog steeds aanwezig is.

In de praktijk merken wij dat mensen die negatieve ervaringen met de veiligheid van hun gegevens hebben meegemaakt veel zorgvuldiger met hun apparatuur en veiligheidsmaatregels omgaan dan mensen die deze ervaring niet hebben. Met andere woorden, men gaat pas maatregelen nemen nadat men zich onveilig gevoeld heeft. Ook wel de ‘BOEM is HO’ methode genoemd.

Met deze informatie voorhanden moet ik concluderen dat waarschuwen voor een mogelijke gegevens catastrofe niet werkt. Daarvoor in de plaats hoop ik dat de eerste negatieve ervaring met gegevensverlies beperkt zal zijn tot het verlies van de laatste 100 whatsapp berichten, maar dat alle e-mail maar vooral de persoonlijke foto’s en video’s door handige jongens zoals wij gered kunnen worden. Daarna weet ik, hoop ik, zult u samen met ons maatregelen nemen om dit in de toekomst te vorkomen.

Wij hebben al ‘HO’ geroepen dat u zo niet verder moet gaan. Maar als u ‘BOEM’ hoort, helpen wij u graag om het probleem op te lossen. Voor nu en in de toekomst!